בית / חלומות / השיטה לפיצוח ופענוח החלומות על פי זיגמונד פרויד
ניתוח חלומות זיגמונד פרויד

השיטה לפיצוח ופענוח החלומות על פי זיגמונד פרויד



.








                         

.

 

שלח

השיטה של זיגמונד פרויד לפענוח חלומות

 

ז מעיןיגמונד פרויד תמיד ראה בחלומות חוויה ומסע נפשי, העוזר בהבנת נפשו של האדם. החלום עצמו מבטא סוג של חוויות ומשאלות לב אסורות, אשר מודחקות אל עבר הלא והתת מודע השבות ומופיעות בחלום באופנים ודרכים סמליות

גישתו של זיגמונד פרויד לחלומות:

  1. חלומות בדרך כלל אינם מקריים, ובעלי משמעות נפשית פנימית ולא גופנית חיצונית.
  2. המשמעות העמוקה של החלום היא אישית בלבד וייחודית לכל אדם ואדם.

מסיבה זו, אין לפרש אותם באופן אחיד לדימויים מסוימים.

  1. מקורם העקרי של החלומות הם חויותיהם של החולמים. אירועי היומיום מתקשרים בצורה לא מודעת לחוויות ילדות קריטיות משמעותיות, וצירופם הוא שיוצר את דימוייו של החלום.
  2. בחלום יש משום סיפוק משאלה בלתי מודעות- לאדם יש מניע לחלום אותו.
  3. התכנים הלא מודעים שביסוד החלום מכילים משהו מאיים. החולם חושש מהופעתם הגלויה ומשנה אותם כדי להסוותם. ההסוואה יכולה ללבוד צורות שונות: מיזוג דמויות לדמות אחת; התקת רגשות מאדם אחד לאדם אחר; דימויים המחייבים צנזורה מופיעים בצורה סמלית.

רק באמצעות אסוציאציות חופשיות, העולות אצל החולה בקשר לחלומו, אפשר לפרש את החלום ולחשוף את תכניו הבלתי מודעים.

 

אירועים שקדמו לחלום

1895 טיפלתי באופן פסיכואנליטי באירמה- ידידה קרובה שלי ושל משפחתי. יחסים סבוכים אלה עוררו בי רגשות עזים: בשל העניין האישי, סמכותי המועטה, וחשש שכשלון יפגע ביחסים עם משפחתה. המטופלת החלימה מהחרדה ההיסטרית, אך לא מכל התסמינים הגופניים. בתקופה זו, עדיין לא הייתי בטוח אילו קריטריונים מסמנים החלמה מלאה מהפרעה היסטרית, וציפיתי שתקבל את פתרוני, למרות שלא היה מקובל עליה. בעקבות חילוקי דעות אלה הפסקנו את הטיפול לצורך יציאה לחופשת הקיץ. אוטו ביקר את אירמה בבית הקיץ של משפחתה, כאשר התעניינתי בשלומה הוא ענה לי שהחלמתה חלקית. חשתי כי דבריו הרגיזו אותי, נזפו בי, ושהעמדה שהוא נקט נבעה מהשפעתם של בני משפחתה עליו. באותו ערב כתבתי את ההיסטוריה הקלינית של אירמה כדי להגישה, ולכאורה להצדיק את עצמי, לד”ר M- חבר משותף שבאותו זמן היה אישיות מובילה בקרב אנשי חוגי. במהלך הלילה חלמתי את החלום הבא והעליתי אותו על הכתב מייד כשהתעוררתי:

 

חלום מליל 1895

אולם רחב ידיים- מספר אורחים, ואנו מקבלים את פניהם- ביניהם אירמה, אותה אני מיד לוקח הצידה, ונוזף בה על אי קבלתה את הפתרון. אני אומר לה “אם עדיין את חשה במכאובים הרי זה רק באשמתך”, והיא עונה “אילו רק ידעתך מאילו כאבים אני סובלת בגרוני, קיבתי ובטני”. היא נראית חיוורת ונפוחה, אני חושב שייתכן ואני מתעלם ממחלה אורגנית כלשהי. אני לוקח אותה לחלון ובודק את גרונה. היא מתנגדת מעט, כמו אישה המשתמשת בשיניים תותבות- אני חושב לעצמי שאין לה צורך בשיניים תותבות. היא פותחת את הפה ואני מוצא כתם לבן גדול מימין ובאזורים אחרים אני מוצא גלדים אפורים לבנים הדבוקים לפורמציות מסולסלות באופן משונה, בעלות צורה של עצמות טרובינליות של האף. אני ממהר לקרוא לד”ר M שחוזר על הבדיקה ומאשר אותה. ד”ר M נראה מזועזע, חיוור, צולע וסנטרו מגולח. עתה גם חברי אוטו עומד לצידה, וחברי ליאופולד מקיש על חזה המכוסה ואומר “יש עמימות מתחת, משמאל”. ומסב את תשומת ליבנו לחתיכת עור המסתננת דרך הכתף השמאלית (בה אני חש למרות השמלה). ד”ר M אומר “אין ספק שמדובר בדלקת, אולם אין זה משנה אחרי כן תבוא דיזנטריה והרעל יחוסל”. אנו יודעים בדיוק כיצד הדלקת הופיעה- חברי אוטו לא מזמן הזריק לה, כאשר חשה ברע, זריקת פרופיל.. חומצה פרופיונית… טרימתילאמין, אין מזריקים זריקה כזו בחופזה כמו כן המזרק לא היה סטרילי.

 

ברור לאילו אירועים במהלך היום החלום מתייחס. ובכל זאת, ידע של הרקע המקדים בצירוף החלום עדיין לא מאפשר פענוח של החלום. ואפילו אני מופתע מהתסמינים מהם סובלת אירמה בחלום (אין אלה התסמינים בהם טיפלתי במציאות), מהרעיון הטיפשי של חומצה פרופיונית, ומנסיונות הניחום הטיפשיים של ד”ר M.

זיגמונד פרויד

ניתוח

אולם רחב ידיים- מספר אורחים, ואנו מקבלים את פניהם. באותו קיץ התגוררנו בבית מרווח ומבודד הנבנה למטרות אירוח. אישתי ציינה בפני באותו יום, כי היא מצפה לאורחים וביניהם אירמה לכבוד יום הולדתה.

אני נוזף באירמה על אי קבלתה את הפתרון. ואומר לה “אם עדיין את חשה במכאובים הרי זה רק באשמתך“. ייתכן ואף אמרתי זאת בשעות ערות. באותה העת הייתי בדעה כי עלי ליידע את המטופלים בדבר המשמעות החבויה של תסמיניהם (מאוחר יותר שיניתי את דעתי). בין אם הם קיבלו את הפתרון- בו ההצלחה היתה תלויה ובין אם לאו, לזה לא הייתי אחראי. אני שם לב שבדברי לאירמה אני מעל לכל חרד, שלא יאשימו אותי בכאבים מהם היא סובלת. כך שאם זו אשמתה, לא ייתכן שזו אשמתי.

לו רק ידעתך מאילו כאבים אני סובלת בגרוני, קיבתי ובטני. במציאות אירמה התלוננה בעיקר על חולשות ובחילות. כאבים בקיבה שייכים אמנם לתסמינים האופייניים לאירמה, אך הם לא היו בולטים. לכן תהייתי מדוע בחרתי דווקא בתסמינים אלה בחלומי. חיוורת ונפוחה. לאירמה מראה פנים ורדרד, לכן אני חושד שזהו רמז לאדם אחר. ייתכן ואני מתעלם ממחלה אורגנית. זה חשש מתמיד אצל מומחה הפוגש חולים נוירוטיים, ורגיל לייחס להיסטריה את התסמינים הגופניים שרופאים אחרים נוטים לייחס לסיבות אורגניות. מצד שני, רודף אותי ספק קלוש האם חשש זה כנה לחלוטין. שכן, אם כאביה של אירמה הם על רקע אורגני, אין זה מחובתי לרפאם- משום שאני מטפל רק בכאבים היסטריים. נראה לי שאני מבקש למצוא טעות באבחנתי משום שכך לא יוכלו לנזוף בי על כשלוני.

אני לוקח אותה לחלון ובודק את גרונה, היא מתנגדת כמו אישה המשתמשת בשיניים תותבות. מעולם לא בדקתי את חלל הפה של אירמה. החלום מזכיר לי בדיקה, שערכתי לאומנת יפה, שניסתה להסתיר את שיניה. אין לה צורך בשיניים תותבות– זו מחמאה לאירמה, אך ייתכן ויש לכך משמעות נוספת שתבדק בניתוח מעמיק יותר. בודק את גרונה בחלון. לאירמה חברה קרובה, אותה ראיתי באחד מביקורי עומדת בחלון באותו אופן שבחלום, ורופאה ד”ר M מסביר שהיא סובלת מרקמה דיפתרית. היו לי סיבות להניח שגם גברת זו היסטרית, וכמו שאירמה בחלום היא סובלת מחנק היסטרי. כך בחלומי, החלפתי את המטופלת שלי בחברתה. למרות, שחשבתי שהיא לא תפנה אלי בבקשה לרפא אותה משום שהיא מסוגרת מדי. עולה בדעתי גברת נוספת, שאינה מטופלת שלי, ואינני רוצה שתהיה משום שהיא לא חשה נוח בקרבתי- ואכן היא בד”כ חיוורת ונפוחה. כך השוויתי את אירמה, לשתי נשים שגם הן היו מתנגדות לטיפול. התלונה על כאבים בבטן עדיין לא ברורה ויכולה להשתייך לאדם שלישי- אישתי.

מה המשמעות שהחלפתי אותה ברעותה? אולי שהייתי רוצה להחליפה, אולי חברתה מעוררת בי סימפטיה רבה יותר או שאני מעריך את חכמתה יותר. אני מחשיב את אירמה לכסילה על כך שאינה מקבלת את פתרוני. חברתה תהיה הגיונית יותר ולכן תיכנע ביתר קלות. הפה נפתח – היא תדבר יותר מאירמה; נגלה לפני בגרון– כתם לבן מזכיר דיפתריה, ובכך את חברתה של אירמה. אך גם את מחלתה של בתי הבכורה ואת החרדה שתקופה זו.

גלד בעצמות טרובינליות- חרדתי לבריאותי. באותה העת הרביתי להשתמש בקוקאין כדי לדכא נפיחות מציקה בחלל האף. מספר ימים לפני החלום שמעתי על מטופלת שגם נהגה לעשות כן, והתגלה אצלה נמק ברקמת האף.

אני ממהר לקרוא לד”ר M, שחוזר על הבדיקה. מלמד על מעמדו של ד”ר M בחוגנו החברתי. המילה “ממהר” דורשת התייחסות מיוחדת. הייתי אחראי להרעלתה של מטופלת, ע”י מתן תרופה ממושכת שנחשבה לבלתי מזיקה. מיהרתי לפנות לעמית מבוגר ורב נסיון ממני. שמה של המטופלת היה זהה לשמה של בתי הבכורה. נדמה זה בעיני כעונש מיד הגורל, כאילו שחילופי הדמויות היו צרכים להימשך גם במובן אחר. וכאילו אני מחפש כל הזדמנות לנזוף בעצמי על היעדר מודעות רפואית.

ד”ר M נראה חיוור, צולע וסנטרו מגולח. חזותו הלא בריאה מעוררת דאגה בחבריו. שני האפיונים האחרים שייכים לאדם אחר- אחי, שמגלח את סנטרו, ודמותו של ד”ר M בחלום דומה באופן כללי למראהו. כמו כן, מספר ימים קודם לכן גילתי כי הוא צולע כתוצאה מדלקת פרקים. הסיבה לאיחוד הדמויות היא, שהסתכסכתי עם שניהם כשהם דחו הצעה מסוימת שהצעתי.

גם חברי אוטו עומד לצידה, וחברי ליאופולד מקיש על חזה המכוסה ואומר “יש עמימות מתחת, משמאל”. ליאופולד ואוטו הם רופאים הנחשבים למתחרים, כיוון ששניהם מומחים באותו תחום וכל הזמן משווים ביניהם. שניהם עזרו לי כאשר ניהלתי קליניקה ציבורית לילדים נירוטיים. כמו בחלום, בזמן שדנתי באבחנה של מקרה מסוים עם אוטו, ליאופולד היה בודק את הילד מחדש ותורם תרומה בלתי צפויה. אוטו היה זריז וערני; לעומת ליאופולד שהיה איטי ויסודי. ההשוואה ביניהם בחלום נועדה לשבח את ליאופולד הזהיר. בדומה להשוואה שנעשתה בין המטופלת הבלתי צייתנית אירמה לחברתה, שנראית לי הגיונית יותר.

חתיכת עור מסתננת על כתף. זה הראומטיזם בכתפי. הניסוח “בה אני חש למרות השמלה” מתייחס ל”דבר אותו אני יכול לחוש על גופי”. כמו כן, הילדים במרפאה נבדקו ללא בגדים, בשונה מהאופן בו מטופלות בוגרות נבדקות.

ד”ר M: “אין ספק שמדובר בדלקת, אך אין זה משנה אחרי כן תבוא דיזנטריה והרעל יחוסל”. תחילה זה נראה לי מגוחך, אך נראה שיש כאן משמעות כלשהי. אין זה משנה מלות ניחום. חלק האחרון של החלום מכוון לכך שכאביה של אירמה נעוצים בסיבה אורגנית חמורה. אני חושד כי בכך אני מסיט את האשמה ממני, שכן טיפול נפשי אינו יכול להיות אחראי לדלקת דיפתרית ממושכת. כעת אני באמת חש מצוקה, להמציא מחלה כה חמורה לאירמה מתוך מטרה יחידה של טיהור שמי. לכן אני זקוק לעידוד שהתוצאה תהיה בלתי מזיקה, נראה כי בחרתי נכון כאשר שמתי בפיו של ד”ר M מלות ניחום אלה. דיזנטריה- מחשבה חסרת ביסוס אודות יכולתם של מעיים להרחיק רעלים של מחלה. האם בכך אני לועג להסבריו מרחיקי הלכת של ד”ר M ולהרגלו למצוא קשרים פתולוגיים משונים?

כן זה חייב להיות דיזנטריה. כנראה שעם פרוגנוזה מנחמת זו, אני מלגלג על ד”ר M, שאינו מכיר עדיין בהיסטריה. אולם מה יכול להיות המניע שלי התנהג בצורה כה רעה כלפי חברי? ד”ר M התנגד לפתרון שהצעתי לאירמה באותה מידה שאירמה התנגדה לו. כך בחלום התנקמתי בשניהם: באירמה במלים “אם את עדיין סובלת מכאבים הרי זו אשמתך”. ובד”ר M בניסוח הניחום האווילי שהושם בפיו. אוטו הזריק לה זריקה לא מזמן, בעת שחשה ברע. אוטו סיפר שבעת ביקורו אצל משפחתה של אירמה הוא נקרא למלון הסמוך כדי להזריק לאדם שחלה באופן פתאומי. הזריקה מזכירה לי חבר שהרעיל את עצמו ע”י קוקאין. אנו יודעים מיד מנין התחיל הזיהום. ידע מדויק זה מדהים, משום שקודם לכן לא ידענו כלל על זיהום- כיוון שהוא אובחן ע”י ליאופולד.

חומצה פרופיונית. לאחר חלימת החלום, אישתי פתחה בקבוק ליקר הנושא את התווית- אננס (למלה אננס יש דמיון צלילי לשם משפחתה של אירמה), שניתן לנו במתנה ע”י אוטו. ליקר זה הדיף ריח עז של שמן אורגני, שכנראה עורר בזכרוני את הסדרה בשלמותה: פרופיל, מתיל וכו’. אולם החלפות אלה הן סבירות בעיקר בכימיה אורגנית.

טרימתילאמין. בחלום אני רואה את הנוסחה הכימית של החומר באותיות דפוס כבדות, כאילו להבדילן מהשאר. הדבר מוביל אותי לשיחה עם חבר, שיידע אותי אודות רעיונותיו בנוגע לכימיה מינית. הוא סיפר כי בין שאר התוצרים של המטבוליזם המיני, הוא מצא גם טרימתילאמין. אם כן חומר זה מוביל אותי למיניות, גורם לו אני מייחס את מירב ההשפעה בדבר המקור של הפרעות רגשיות אותן אני מנסה לרפא. טרימתילאמין הוא גם רמז לתמיכתו של חברי כל אימת שאני חש בודד בדעותי.

אין מזריקים זריקה כזו בחפזה. נזיפה זו מוטחת היישר באוטו. כנראה מחשבה זו נובעת מכך שנראה לי שהוא נקט עמדה נגדי. וכעסי על הקלות שבה הוא ניתן להשפעה, ועל חוסר אחריות בשיפוטו. בנוסף, משפט זה מכוון שוב לחברי שנפטר, שפנה בחוסר אחריות לזריקות קוקאין. אני שם לב שבנזיפתי באוטו אני שוב נוגע בסיפורה של בתי האומללה, שהיוותה את התירוץ עבור אותה נזיפה בי.

המזרק לא היה סטרילי. עוד נזיפה מכוונת כלפי אוטו, אך מקורה במקום אחר. ביום הקודם פגשתי בבנה של זקנה, שהזרקתי לה במשך שנתיים. חשבתי שהיא סובלת מדלקת כלי הדם, כתוצאה מזיהום של מחט מלוכלכת. גאוותי היא כי במשך תקופה זו מעולם לא גרמתי לה לזיהום; אני תמיד מקפיד שהמחט תהיה נקייה. הדלקת בכלי הדם מחזירה אותי לאשתי, שסבלה מקרישי דם במהלך ההריון. ועתה שלושה מצבים הקשורים זה בזה עולים בזכרוני- אשתי, אירמה ובתי ז”ל שזהויותיהן הצדיקו כנראה את העובדה שהחלפתי ביניהן, שמתי כל אחת מהן במקום האחרת.

 

במהלך הפענוח נמנעתי מרעיונות שהתבקשו ע”י השוואה בין תוכן החלום לבין המשמעות החבויה מאחורי תוכן זה. בינתיים משמעות החלום התחוורה לי: החלום ממלא משאלות שהתעוררו בקרבי בעקבות אירועי הערב הקודם (חדשותיו של אוטו, וכתיבת ההיסטוריה הקלינית של המקרה), שאין אני אשם לכאבים מהם אירמה ממשיכה לסבול, אלא שאוטו אשם בהם. כיוון שאוטו הרגיז אותי בהערתו על החלמתה החלקית של אירמה. החלום נוקם את נקמתי בו בכך שהוא מפנה את הנזיפה כלפיו. החלום מזכה אותי מכל אחריות למצבה של אירמה, משום שהוא מייחס את מצבה לגורמים אחרים. החלום מייצג מצב שהייתי רוצה בו, תוכנו של החלום הוא אם כן התגשמותה של משאלה; המניע שלו הוא משאלה.

פרטים נוספים של החלום מתבהרים כאשר בוחנים אותו מנקודת מבט של הגשמת משאלות. אני מתנקם באוטו בכך שאני מאשים אותו בטיפול רפואי רשלני (זריקה), לא רק בגלל שהוא מיהר לנקוט עמדה נגדי, אלא אני גם על הליקר הגרוע בעל ריח של שמן אורגני. ומוצא בחלום ביטוי לאיחוד שתי הנזיפות הללו: הזריקה והשוואתו לעמית אמין יותר ממנו. אני גם מתנקם במטופלת הבלתי ממושמעת ע”י החלפתה במטופלת הגיונית וצייתנית יותר. כמו כן, התייחסותי לסתירותיו של ד”ר M, מביעות את דעתי עליו- שבמקרה זה הוא בור גמור (דיזנטריה). נראה כי אני פונה ממנו לאדם אחר שיודע יותר (חברי שסיפר על טרימתילאמין), ממש כפי שפניתי מאירמה לחברתה, ומאוטו לליאופולד. כאילו אני אומר: החליפו את שלושתם באנשים אחרים בהם אני בוחר, ואפטר מכל הנזיפות שאיני מוכן להודות כי הן מגיעות לי. כאביה של אירמה אינם מיוחסים לי: היות והיא אשמה בהם בכך שהיא מסרבת לקבל את פתרוני. היות והם בעלי מקור אורגני, ולא ניתן לרפאם באמצעות טיפול נפשי. והיות שהם נובעים מאלמנותה (טרימתילאמין) מצב שאני לא יכול לשנות. מחלתה של אירמה נגרמה ע”י זריקה לא זהירה שניתנה לה ע”י אוטו, זריקה של תרופה לא מתאימה, בה לעולם לא הייתי בוחר. תלונותיה של אירמה נובעות מזריקה שניתנה לה ממחט מזוהמת, כמו דלקת כלי הדם של הישישה, בעוד שזריקותי מעולם לא גרמו למחלה. אני מודע לכך שהסברים אלה למחלתה של אירמה, שמתאחדים לזכותי, אינם מתיישבים זה עם זה, ומוציאים מהכלל אחד את השני.

נושאים נוספים הקשורים לאי היותי אחראי למחלתה של אירמה אינה כה ברורים: מחלתה של ביתי ושל המטופלת בעלת אותו שם; הרסנותו של הקוקאין; דאגתי לבריאות אשתי; הבעיות הגופניות של אחי. אם אני מביט על הכל ביחד הרי שהם מתמזגים לקו מחשבה אחיד: דאגה לבריאותי ולבריאותם של אחרים, מצפונית ומקצועית. אני נזכר בתחושה הלא נעימה בעת שאוטו סיפר לי על מצבה של אירמה, כאילו אומר לי שאיני מצפוני ואיני מתייחס למחויבותי הרפואיות ברצינות. שתף מחשבותי השים עצמו לשירותי, כדי שאוכל להוכיח את מצפוניותי ודאגתי לבריאותם של אחרים. באופן תמוה ישנם גם זכרונות כואבים בחומר זה, המאשרים את האשמה המוטלת על אוטו מאשר זיכויי שלי. כנראה שהחומר אינו משוחד, אך הקשר בין חומר עליו מבוסס החלום, לבין הנושא המצומצם יותר, הוא הרצון להיות נקי מאשמת מחלתה של אירמה, הוא בכל זאת ברור מאוד.

אינני מבקש לקבוע שפענחתי את משמעות החלום בשלמותו, או שפרשנותי חסרת טעויות. אני יכול עדיין להמשיך ולהשקיע בו זמן רב ולמצוא בו הסברים נוספים. אני אף יכול לראות באילו נקודות אפשר להמשיך ולאתר אסוציאציות. אם השיטה לפענוח חלומות המתוארת כאן מיושמת, יימצא כי חלומות אכן נושאים בחובם משמעות. כאשר עבודת הפענוח מסתיימת החלום יכול להיות מוכר כמשאלה מוגשמת.

 

לפניכם ספר אודיו על ניתוח ופירוש חלומות לפי זיגמונד פרויד.

מקווים שתשכילו ותהינו:

 



.








                         

.

 

שלח

אולי יעניין אותך גם

ברכה

.                         .  phone firstname ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *



.








                         

.

 

שלח
close-link