בית / חלומות / תסביך אלקטרה

תסביך אלקטרה



.








                         

.

 

שלח 🡐

תסביך אלקטרה

בנות מול אבות:

במיתולוגיה היוונית אלקטרה עודדה את אחיה לרצוח את אמה ומאהבה כעונש על כך שרצחו את האב (תלחצו כאן כדי לקרוא בגוגל על הסיפור).

מה שמתרחש הוא שאם מדובר על הפין כסימבול לכוח ועוצמה בדיוק באותו שלב שהילד גדל ומגלה שיש לו פין אבל הבנות זה קורה שהיא מבינה שאין לה פין  או שהן חולמות חלום בו יש להן פין ואז לבסוף היא מאשימה את אמא שלה בכך שאין לה פין והיא לא תהיה חזקה כמו האח\האב. (קנאת הפין- מקנא במישהו אחר שהוא יותר חזק ממני)

הילדה אוהבת את אביה ואמה מפריעה לה, היא מתרחקת ממנה ובדומה לילד היא חשה רגשו מעורבים של אהבה, פחד וכעס כלפי האם- הפחד נובע ממקום שלא כדאי לעצבן את אמא כי היא זו שמטפלת בי ולא אבא שבקושי נמצא בבית.

תסביך אלקטרה מתואר בחלום והרצון בפין מתחלף ברצון להיות האם של ילדו של אביה- הזדהות עם האם שהיא יכולה לזכות בפין של האב, הרעיון הוא שהבת מרגישה שהיא בת והיא לא יכולה לזכות בפין כי אין לה את זה, מה שמחליף את הפין זה התינוק, הבעלות על הילד שנותר בדק’ של ההפריה, פרויד טוען שהילדה רוצה להיות כמו שאמא שלה נכנסת להיריון מהאבא גם היא רוצה להיות בהיריון עם אבא שלה.

אם מסתכלים בתסביך אלקטרה – לטענת פרויד לנשים אין סופר אגו- הן לומדות מהאמא ערכים ביתיים, בתהליך של הלמידה שלהן לא כלול ערכים של להיות חלק מחברה חיצונית, גם כאשר הן מזדהות עם האמא הן לא באמת רוכשות סופר אגו, כי לאמא לא היה לה להעביר את זה.

1869_Frederic_Leighton_-_Electra_at_the_Tomb_of_Agamemnon

השלבים הפסיכוסקסואליים של תסביך אלקטרה:

שלב 4: תקופת החביון: גילאי 6-7 עד תחילת גיל הבגרות: מדובר על תקופה שבה הילד נמצא בתקופה שבה המיניות משחקת תפקיד חשוב פחות ומתועלת דרך סובלימציה לפעילויות שהן לא מיניות:

הילדים עברו דרמה מאוד לא פשוטה בשלב הקודם- בגיל הזה הן נכנסים לבית הספר ואמורים להשקיע את כל האנרגיה שלהם בענייני לימודים, חברה חדשה, הרגלים חדשים וכו’, לטענת פרויד האנרגיה המינית בתקופה הזו מתועלת לאפיקים חדשים, בעיקר של לימודים, חברה.. נוצרת הפרדה בין בנים לבנות- פרויד קרא לזה שלב של הומוסקסואליות משנית- זה השלב שבנים מעניין אותם בנים ובנות מתעניינות בבנות. פרויד טוען שהמקום הזה הוא מקום של אין ברירה, כיוון שהם צריכים לקחת את האנרגיה ולהשקיע אותה בדברים אחרים.

בשלב הזה אין מוקד פיזי כיוון שאין אנרגיה מינית בולטת, אין בו התעסקות מינית.

שלב 5-השלב הגניטאלי: מדובר על שלב שונה כיוון שראה בו כמטרה ולא שלב התפתחותי- לאחר ההתבגרות הפיזיולוגית האדם מגיע לבגרות מינית נפשית, בחברות קדומות יותר בגילאי בר מצווה בת מצווה הבנים הופכים לגברים והבנות הופכות לנשים.

המוקד הפיזי הם איברי המין והרבייה משמעות המונח genitals זה לא רק איבר המין אלא גם הרבייה.

הנושא הפסיכולוגי שקשור לאזורים האלו הוא יצירת חיים: בתקופת פרויד לא היה רצוי להביא ילדים בגיל הזה, אז כמו בשלב הקודם האנרגיה המינית תועלתה למקום אחר, גם פה האנרגיה המינית קיימת אבל היא מתועלת למקומות אחרים כמו יצירתיות אינטלקטואלית- כל הדברים שאדם יוצר מתוכו נובע מכך שהאנרגיה המינית צריכה להיות מתועלת למקום אחר.

מהותה של ההתקדמות בין השלבים היא ההשגה של בגרות פסיכולוגית, בתחילה התינוק נולד כשהוא כולו איד (אנרגיה גולמית)מאגר של דחפים וצרכים ובתהליך ההתפתחות נוצר האגו ואחריו הסופר אגו.

כשמדברים על התפתחות כמעבר בין השלבים, חלק מההתפתחות היא שאנחנו מגבשים בתוכנו עוד מבנים, פונקציות פסיכולוגיות שעוזרות לי להסתדר עם הסביבה.

כשל בשלב מסוים יכול להוביל אותנו לקיבעון (פיקסציה) או לרגרסיה לאותו שלב במצב דחק בהמשך החיים.

המודל הדחפי-דינמי:

את המודל הזה פרויד יצר פעמיים, דיבר עליו בשלב יחסית מוקדם בתיאוריה שלו (1920) ואז עשה שינוי במודל והוסיף לו.

חלוקה מוקדמת: ניסה להסביר עם איזה דחפים הילד נולד- פרויד אמר שאנחנו נולדים עם אנרגיה מסוימת, הוא ניסה במודל הזה להגדיר אם איזה דחפים אנחנו נולדים.

כשאנחנו מדברים על חלוקה מדובר על זה שפרויד חילק את הדחפים לשני סוגים של דחפים:

  1. דחפים מיניים-דחפים שפועלים עפ”י עיקרון העונג, אומר שדברים שבא לנו וטוב לנו אז נעשה אותם ודברים שלא עושים לנו טוב ואפילו מכאיבים לנו אנחנו לא נעשה אותם, לדוגמא ילד קטן שמבקשים ממנו לעשות משהו שלא בא לו לעשות באותו הרגע הילד לא יבין למה אנחנו מבקשים ממנו לעשות משהו שלא בא לו- החיים של הילדים סובבים סביב ההנאה.

 

פרויד טען שבדחפי המין יש אלמנט של הנאה כולל דחפים תוקפניים- יש משהו בעונג ובכאב שקשורים ביחד.

 

  1. דחפי האגו- דחפים שפועלים עפ”י עקרון המציאות, מה אשרי או לא אפשרי להשיג, זה המקום שבא לך משהו וזה לא מציאותי ואין לך מה לעשות עם זה.



.








                         

.

 

שלח 🡐

אולי יעניין אותך גם

ברכה

.                         .  phone firstname ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *



.








                         

.

 

שלח 🡐
close-link



.








                         

.

 

שלח 🡐
close-link