בית / פירוש חלומות לפי הקבלה / 2 שלבים בהתגבשות העולם

2 שלבים בהתגבשות העולם



.








                         

.

 

שלח 🡐

המיסטיקן אפוא מכיר את האלוהים שבמקרא ובמקביל שואף להכרה של האלוהים המוסתר בתוך אפסותו. הוא אינו שולל את הימצאות הרשע בתוך הספירה האלוהית, אלא מאמץ את הדעה שמדובר בביטוי מוסתר של ההתגלות האלוהית. כך מי ששואף להכרת האחדות האלוהית נתקל בסובך של ספירות ושלבים. באופן כללי ניתן לומר שהמיסטיקן אינו מבחין בין האלוהים ההווה לאלוהים המתהווה, אלא באחדות של שניהם, באופן שדומה לתפיסתו את האלוהים שבמקרא והאלוהים המוסתר. מכאן שהקבלה אינה זרם דואליסטי, שכן לו הייתה כזו הייתה זהה לגנוסטיקה ולא הייתה יכולה להתקיים בתוך המסגרת של היהדות.

הנאואפלטוניזם- מדובר בתנועה הממשיכה את תורתו של אפלטון. פלוטינוס היה הראשון שפיתח תורה זו, התורה הנאואפלטונית השפיעה קשר עמוק על הפילוסופים שבאו אח”כ. גם בפילוסופיה של המאה ה1 ברנסנס ואף מאוחר יותר במאה ה19. הטקסט החשוב ביותר של תורה זו הוא האנדות שמיוחס לפלוטינוס עצמו.

נק המוצא של התורה הנאו אפלוטנית טוענת שהאל הוא טרנסצנדנטי לעולם יותר מכך האל הוא כ”כ טרנסנדמטי שאינו משפיע על העולם בלא כלום. האל קיים בהכרח ובאופן קיומו הוא אינו נע ואינו זע, הוא טבוע בחוקיותו של העולם. האל וא ראשיתו של תהליך אמינציה (=אצילות). משל למה הדבר דומה: משל למעיין נעלם אשר מימיו זורמים ממנו המעיין אינו תלוי ברצון אלא זה טבעו הוא תלוי בנביעה עצמה שהיא נובעת מאז ומעולם. והנמשל ברור האל הוא הנביעה הנעלמה, כל מה שקורא בעולם הוא לא מכח של רצון של האל אלא זהו טבעו, החשוב בתפיסה זו היא ההכרה כי העולם אינו מתחדש, {התפיסה היהודית הקלאסית טוענת להתחדשות, לבריאה יש מאין, האדם יוצר יש מיש והאל בכוחו יכול ליצור יש מאין}. אם כן התפיסה הנאו אפלטונית טוענת לזרימה העולם אינו מתחדש אלא זורם באופן קבוע ולמעשה “ההתחדשות” (מה שהאדם קורא לה התחדשות) היא למעשה רק “התגלות”, גילוי שלו את הנעלם ממנו שהיה שם תמיד. {כאשר הוגה יהודי מאמץ תפיסה זו הוא נמצא במצוקה תיאולוגית, שכן עיקר היהדות הוא הבריאה יש מאין, נראה כיצד הקבלה משנה מעט תפיסה זו כדי שתתאים לעולם היהודי.}

תהליך התגבשות העולם עפ”י התורה הנאואפלטונית (מובא בדבריו של פלוטינוס ואחכ גם בקבלה) הוא בשני שלבים:

  1. האור והתפתחותו- הקרן המתפשטת בעולם מגיעה מן החלל אל הארץ, בתחילה במקורה היא אור מוחלט ותחילתה בה עצמה (בדומה לטיפה בתוך אוקינוס, שאין לה משמעות בתוך הים הגדול). הקרן במקורה הוא אור חזק היכול לעוור כל אחד כשם מתרחקת הקרן ממקורה אורה נחלש, אגב הקרן בוקעת מהאור המוחלט ע”י פיצוץ. כך המציאות היא בנויה ממדרגות מדרגות בכל מדרגה ישנה מידה גוברת של האור המוחלט, על אף שיש מדרגות הכל כל מדרגה היא חלק מחוליה שלמה, (כמו מדרגה בתוך גרם מדרגות). קרן האור במדרגתה הנמוכה ביותר היא העדר אור. {בקבלה ידונו הרבה בשאלה האם חושך הוא העדר של אור? על פי התפיסה שחושך הוא אור הרחוק ממקורו, הרוע הוא טוב הרחוק ממקורו על ידי העלתם במדרגות ישתנה המצב והם יהיו טובים ייותר. חושך=העדר אור, רוע=העדר טוב}. אם כן כל העולם הוא אחד, יש מדרגות עליונות ותחתונות מוארות ומוארות פחות, דרך עלייה במדרגות נוכל לזהות את האלוהים השורשי. האל איננו מתחדש אלא ממשיך בחוקיותו הקבועה אם יש שינוי בעולם הרי זה של האדם המחפש את האל, ואת קרבתו.
  2. משל המים- המים ככל שהם יותר קרובים למקורם (נביעה), כך הם זכים יותר. במורד הנחל גם כשהמים שחורים ועכורים הם אותם המים שבעקעו מן הנביעה בצורתם הזכה אלא שהשחירו עם התרחקותם ממקורה. כך ההויה בצורה ההירככית שלה ככל שהם יותר קרובים למקורם כך הם טהורים יותר וזכים יותר.



.








                         

.

 

שלח 🡐

אולי יעניין אותך גם

סולם העליה

.                         .  phone firstname ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *



.








                         

.

 

שלח 🡐
close-link